Naslovnica     Novosti     O nama     Sadržaj     English  
IZBORNIK    GLAVNE TEME METODIOS    Kratka povijest Hrvatske    Portugalski
Kratka povijest Hrvatske

  Sažet enciklopedijski članak od 14 rečenica o glavnim događajima u političkoj povijesti Hrvatske tijekom 14 stoljeća, na 7 jezika
      deu: njemački
      eng: engleski
      fra: francuski
      hrv: hrvatski
      ita: talijanski
      por: portugalski
      spa: španjolski
  Uvjeti korištenja
  Kvalifikacije



Breve história da Croácia

O povo croata, no ano de 626, subjugou as províncias romanas de Dalmácia, Panónia e Ilírico, e fundou dois principados independentes que foram unidos no Reino da Croácia pelo seu primeiro rei, Tomislav, coroado no ano de 925. Além do Reino Franco, a Croácia Adriática foi o primeiro Estado permanente e organizado na Europa Central. Após a extinção da dinastia local dos Trpimirović, o Parlamento (designado Sabor) começou a eleger os soberanos dos outros países como reis da Croácia, criando assim uma união pessoal, primeiro entre a Croácia e a Hungria (1102 – 1300 e 1307 – 1526) e, depois, entre a Croácia e a Áustria (1527 – 1918). Como antemuralha da Europa cristã, entre os séculos XV e XVIII, o Reino da Croácia foi crucial para travar o avanço crescente do Império Otomano no Ocidente, enquanto, por outro lado a República de Veneza ocupava a maior parte da costa croata. O Reino da Croácia preservou a soberania política devido ao seu estatuto especial no seio da Monarquia dos Habsburgos, até à sua dissolução no ano de 1918.

Tendo rompido os laços constitucionais com a Áustria e com a Hungria em 1918, a Croácia foi incluída, sem o consentimento do Parlamento, no recém-criado Reino dos Sérvios, Croatas e Eslovenos (mais tarde Reino da Jugoslávia). Assim, pela primeira vez a Croácia, tendo sido incluída no quadro político balcânico, foi coagida a deixar de existir como estado. A província autónoma de Banovina da Croácia, estabelecida pelo acordo entre a oposição croata e o governo jugoslavo em 1939, durou até à ruptura da Jugoslávia pelas Potências do Eixo, no ano de 1941. Apesar do apoio plebiscitário da população à coligação pró-occidental camponesa-democrática, a Segunda Guerra Mundial na Croácia foi protagonizada por dois movimentos radicais – os ustashis, sob os auspícios do Eixo, e os comunistas (partisans) ao lado dos Aliados, tendo ambos proclamado o seu estado croata. A partir do ano de 1945 a Croácia foi um dos seis estados federados da Jugoslávia comunista do Marechal Tito. O movimento democrático popular dos direitos políticos da Croácia na Jugoslávia, conhecido como Primavera Croata, que se opôs em 1967 à fusão forçada da língua croata com o sérvio no servo-croata, foi reprimido pelo regime jugoslavo em 1971.

Após as eleições democráticas em 1990, a República da Croácia declarou a independência em 1991, como a maioria dos estados membros da Jugoslávia. Usando o ex-exército federal e os rebeldes locais, a Sérvia e o Montenegro atacaram a Croácia e a Bósnia e Herzegovina em 1991, com o objectivo de manter os territórios conquistados na Jugoslávia truncada. A guerra terminou em 1995 com a vitória da Croácia e com a libertação das áreas ocupadas, enquanto simultaneamente os sucessos da aliança croatas-bósnios conduziram ao processo de paz na Bósnia-Herzegovina. ■

Vanjske poveznice
 Pacta conventa (1102.): Sporazum o izboru Kolomana Arpadovića za kralja Hrvatske (Izvor: Jura Regni Croatiae, Dalmatiae et Slavoniae, dio I., Zagreb, 1862.)

 Cetinska isprava (1. siječnja 1527.): Odluka Sabora o izboru Ferdinanda Habsburškog za kralja Hrvatske (Izvor: Jura Regni Croatiae, Dalmatiae et Slavoniae, dio II., Zagreb, 1862.)

 Pragmatička sankcija (11. ožujka 1712.): Zakonski čl. VII./1712. Sabora o nasljedstvu hrvatske krune za žensku lozu Habsburgovaca (Izvor: Jura Regni Croatiae, Dalmatiae et Slavoniae, dio II., Zagreb, 1862.)

 Odluka o neovisnosti (25. lipnja 1991.): Ustavna odluka Sabora o suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske (Izvor: Narodne novine 31/1991.)

 The situation in the occupied territories of Croatia (9. prosinca 1994.): Rezolucija Opće skupštine Ujedinjenih naroda A/RES/49/43 (Izvor: UN)

 The situation in Bosnia and Herzegovina (8. studenog 1994.): Rezolucija Opće skupštine Ujedinjenih naroda A/RES/49/10 (Izvor: UN)


METODIOS KRATKA POVIJEST HRVATSKE
Naslovnica
Novosti
O nama
Engleska inačica
Hrvatski
• Latinica
• Glagoljica
• Hrvatska ćirilica
• Arabica
• 4 pisma (PDF)
Njemački
Engleski
Francuski
Talijanski



Uvjeti korištenja
Portugalski
Španjolski



Kvalifikacije
Sadržaj ovih stranica ustupljen je na korištenje licencijom Creative Commons Imenovanje-Bez prerada 3.0 Hrvatska.
Tekst
Kratka povijest Hrvatske, na svim jezicima, oslobođen je uvjeta imenovanja. Za potankosti pogledajte Uvjete korištenja.